Pages

Saturday, March 15, 2008

tabebuia pentaphylla

Tabebuia adalah satu neotropika jenis KIRA-KIRA 100 spesies[1] dalam kaum Tecomeae keluarga Bignoniaceae. Julat spesies dari utara Mexico dan Antilles selatan ke utara Argentina, termasuk Karibean pulau-pulau Hispaniola (Republik Dominican dan Haiti) dan Cuba.

Huraian dan ekologi

Young leaves of Caribbean Trumpet Tree (Tabebuia aurea)

Daun daun muda Karibean Bermegah-megah Pokok (Tabebuia aurea)

Mereka adalah besar semak dan pokok-pokok tumbuh untuk 5 untuk 50 sistem m (16 untuk 160 kaki) tinggi bergantung mengenai spesies; banyak spesies adalah musim kemarau daun luruh sebahagiannya adalah tetapi abadi. the daun adalah pasangan-pasangan bertentangan, mudah atau palmat dicampurkan dengan 3-7 risalah.

Tabebuia adalah seorang yang terkemuka pembungaan pokok. Bunga-bunga adalah 3 untuk 11 sentimeter (1 UNTUK 4 DALAM) luas dan dikeluarkan dalam tebal kelompok-kelompok. Mereka hadir satu cupular kaliks kampanulat untuk berbentuk tiub, memotong, dwikelopak atau 5 berlobus.Korola warna-warna mengubah antara spesies meliputi putih, menerangi merah jambu, kuning, lavender, lembayung, atau merah. Tekstur di luar tiub bunga adalah sama ada glaber atau pubesen

buah adalah satu terbuka lenggai, 10 untuk 50 sentimeter (4 UNTUK 20 DALAM) panjang, mengandungi banyak - dalam spesies beberapa bersayap -biji benih. Lenggai ini sering tinggal di musim kemarau terus pokok hingga permulaan musim hujan.


No comments: