Pages

Saturday, March 15, 2008

Erythrina fusca

Erythrina fusca dikenali oleh banyak nama-nama biasa termasuk kacang karang, ungu coraltree, gallito, bois immortelle, bucayo, dan bucare. Ia mempunyai pengedaran paling luas bagi apa-apa Erythrina spesies; ia adalah hanya satu didapati dalam kedua-dua New dan Dunia Lama. Ia berkembang sepanjang tropika Asia dan Pasifik, Amerika Tengah, dan ke dalam Lembangan Amazon.

Ia adalah satu pokok daun luruh dengan kulit kayu dan cahaya berduri bunga-bunga oren. Lenggai kekacangnya mencapai 20 sentimeter dalam panjang dan mengandungi benih-benih coklat tua. Lenggai kekacangnya boleh sebar seberang lautan dan pokok boleh ditanam di pelbagai habitat, dua sebab untuk arus elektriknya pengedaran luas.

Spesies lain banyak yang suka dalam jenis Erythrina, E fusca mengandungi toksik alkaloids yang telah digunakan untuk tetapi nilai ubat adalah beracun dalam amaun-amaun lebih besar. Yang paling lazim alkaloid adalah erythraline, yang dinamakan untuk jenis. Tunas-tunas baru dan pergi adalah memakan sebagai sayuran. Mudah tumbuh dan pokok pembungaan menarik adalah ditanam sebagai satu tempat teduh dan pagar hidup yang hiasan kilang. Ia adalah satu pokok naungan yang biasa dalam ladang-ladang koko. Ia menarik burung madu, yang membantu untuk mensenyawakan nya bunga-bunga.




No comments: